Uutispalstalla on käytössä "Kajawa - uutispalsta" -näyttöaihio.

Sorvin ääressä

3.11.2017 9.34

Katso Googlesta: mitä on hakukoneoptimointi?

Internetin hakukoneet ovat jokaisen kääntäjän paras ystävä. Ne ovat tuttuja ja päivittäin käytössä olevia työkaluja, mutta hakukoneoptimoidun sisällön luominen kuuluu vielä harvoin kääntäjien toimenkuvaan. Hakukoneoptimoinnin ymmärtäminen on kuitenkin erityisen tärkeää jokaiselle, joka toimii markkinointiviestinnän tekstien parissa.

Online Marketing Planner Taru Lehtinen Satumaa Family Business -mainostoimistosta kertoi Kajawalle hakukoneoptimoinnin perusperiaatteista.

Taistelu top kympistä

Hakukoneoptimointi (search engine optimization, SEO) tarkoittaa sitä, että verkkosivujen sisältöä luodessa tai muokatessa otetaan huomioon verkkosivuston löydettävyys hakukoneilla, tavallisimmin Googlella. Löydettävyyteen vaikuttavat sivuston sekä sisällölliset että tekniset ominaisuudet.

Suomessa tehdään päivittäin yli 30 miljoonaa Google-hakua, ja jokaisen haun yhteydessä näkyy ensimmäisellä sivulla kymmenen Googlen mielestä olennaisinta hakutulosta. Koska verkkosivujen liikenteestä jopa puolet tulee Googlen kautta ja haut tavallisesti päättyvät ensimmäiselle hakusivulle, on yrityksille jopa elintärkeää saada näkyvyyttä Googlessa. Siksi yritykset haluavat päästä hakutulosten top kymppiin ja panostaa hakukoneoptimointiin.
hakukoneoptimointi_tarulehtinen
- Pelkkä hakukoneoptimoinnin aloittaminen ei vielä vie sivua ykköseksi, vaan se vaatii työtä ja perehtymistä, kertoo Taru Lehtinen.

- Jotkut yritykset ovat tehneet kymmeniä vuosia töitä pitääkseen paikkansa ensimmäisellä sivulla. Nykypäivänä hakukoneoptimoinnin aloittaminen ei siis enää takaa sitä, että pääsee automaattisesti ykkössivulle”, kertoo Lehtinen.

Avainsanoja etsimässä

Hakukoneoptimoinnissa avainasemassa ovat ihmisten käyttämät hakusanat ja -termit, joita selvitetään avainsanatutkimuksella. Avainsanatutkimukset ovat aina kielikohtaisia, joten tuloksia ei voi suoraan soveltaa toiseen kieleen. Jokaisella markkina-alueella on mietittävä, kuinka ihmiset siellä hakevat tiettyä palvelua, joten avainsanatutkimus on tehtävä joka kielelle erikseen. Tutkimusten perusteella aletaan luoda sisältöä.

– Eihän sivuja voi löytää sellaisella termillä, jota ei nettisivuilla ole, Lehtinen sanoo.

Yleisimmin käytetyillä termeillä on toki myös tungosta ensimmäisissä hakutuloksissa, joten erikoisemmilla hakusanoilla on helpompi saada hyviä tuloksia. Hakusanojen lisäksi on myös tärkeää, että sisältö on monipuolista ja että se päivittyy.

Verkkosivuilla pidettävä blogi on hyvä ratkaisu, jonka avulla saadaan sivustolle paljon erilaisia hakusanayhdistelmiä. Myös erilaiset mediasisällöt, esimerkiksi videot ja kuvat, parantavat sijoitusta Googlessa. Jopa 30–40 % verkkosivujen liikenteestä voi olla kiinnostavan ja usein päivittyvän blogin sivuille houkuttelemaa.

Sisältö ratkaisee

Kun luo sisältöä verkkosivuille ja haluaa pitää mielessä myös hakukonetulokset, kannattaa miettiä, millaisilla hakusanayhdistelmillä verkkosivuille voidaan päätyä. Haasteena hakukoneoptimoinnissa on se, tehdäänkö loppujen lopuksi sisältöä hakukoneille vai lukijoille.

– Sisältöjä pitäisi aina tehdä lukijoille. Kuitenkin verkkosivuja katsoessa usein näkee, että ne on tehty hakukoneille. Sisältö kuitenkin on sitä, mikä takia ihmiset verkkosivuille tulevat, Lehtinen tiivistää.

Kun verkkosivusto on julkaistu, kannattaa sen jälkeen selvittää sivuston löydettävyyttä. Jos sivusto ei näy hakukoneissa, on ehkä tarpeellista istahtaa uudelleen samaan pöytään hakukoneoptimoinnin ammattilaisten kanssa ja miettiä, miten asiassa päästään eteenpäin.


Kääntäjän hakukoneoptimointitärpit

1. Yhteistyöllä luodaan parhaat tulokset. Hakukoneoptimointi on oma taiteenlajinsa, joka vaatii ammattitaitoa. Parhaaseen lopputulokseen päästään, kun koko sisällöntuotantoporukka kirjoittajista hakukoneoptimoijiin ja kääntäjään istuvat samaan pöytään asiakkaan kanssa. Yhteistyö on onnistumisen avain!

2. Sisältö ratkaisee. Tekniset ominaisuudet pitää olla verkkosivuilla kunnossa, jotta ne näkyvät hakukoneissa, mutta sisältö on se, minkä takia sivustoille tullaan, parhaimmillaan yhä uudestaan.

3. Taustatutkimus auttaa hakuoptimoinnissakin. Mitkä ovat ne keskeiset termit, jotka nousevat kilpailijoiden verkkosivuilta esiin hakuja tehdessä? Näitä kannattaa käyttää myös omassa käännöksessä.

4. Opettele uutta ja pidä mieli avoimena. Hakukoneoptimointi, kuten muutkin digitaaliset palvelut ja ympäristöt, kehittyvät hurjaa vauhtia. Tässäkin asiassa kääntäjän kannattaa pitää mieli avoimena ja olla utelias oppimaan uutta.

5. Keskustele kollegoiden kanssa. Jos joku kollegoista on tehnyt hakukoneoptimointia käännöksiin liittyen, kannattaa häneltä kysellä työn kulusta sekä hinnoittelusta. Tiedon jakaminen ja muiden auttaminen kannattaa aina!

Teksti: Laura Liimatainen
Kuva: Ville Lahtinen / smudge.fi


Palaa otsikoihin


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä