rss Uutisia ja tiedotteita

9.11.2017 14.40

Tiedote tulkeille

Semantixin uusi palkkiokategoriamalli on herättänyt tulkkien keskuudessa paljon hämmennystä. KAJ ja SKTL ovat maanantaina keskustelleet asiasta Semantixin maajohtajan Kalle Toivosen ja tulkkauspalveluista vastaavien työntekijöiden kanssa.

Semantixin viesti oli, että he vastaavat kaikkiin kyselyihin kategorioiden perusteluista. Tässä vaiheessa kannattaa olla ensisijaisesti yhteydessä Semantixiin ja pyytää heiltä yksityiskohtaista perustelua palkkioehdotukselleen. Yhteystiedot ovat Semantixin kirjeen lopussa.

Huononnettuihin ehtoihin ei kuitenkaan pidä suostua, vaan kehotamme tulkkeja neuvottelemaan paremmat ehdot ja palkkiot. Tulkkien kannattaa olla yhteydessä liittoonsa ja heidän lakimiehiin ongelmatapauksissa. Tarjoamme tukea ja neuvoa kaikille jäsenillemme.

Käännös- ja tulkkausalalla on yhä enenevissä määrin itsensätyöllistäjiä, joiden paremman neuvotteluoikeuden eteen me teemme työtä. AV-käännösalalla epäsuhtaa isompien ja pienempien toimijoiden kesken ollaan hitaasti murtamassa ja työn tuloksia voidaan mahdollisesti soveltaa myös tulkkeihin. Tilanteessa on vielä paljon työsarkaa ja avoimia kysymyksiä, joita asiantuntijat pyrkivät ratkomaan. Tässä vaiheessa KAJ ja Akavan Erityisalat tekevät paljon työtä, jonka tulokset konkretisoituvat myöhemmin. Kerromme vaikuttamistyömme etenemisestä jatkossa verkkosivuillamme ja sosiaalisessa mediassa sekä jäsentiedotteessamme.

Vaikuttamistyön pohjaksi teemme nyt kyselyn tulkeille, johon toivomme paljon vastauksia myös niiltä tulkeilta, jotka tekevät työtä sivutoimenaan. Kysely on avoin kaikille, ei vain KAJ:n jäsenille. Kolmiosaisen kyselyn kaksi ensimmäistä osaa avataan vielä marraskuun aikana.

Pyrimme omalta osaltamme neuvotteluyhteyteen Semantixin kanssa. Älä suostu palkkiosi alentamiseen - nyt on tarpeen olla lujana!