Kannanotot ja lausunnot

6.2.2012

AE:n ja KAJ:n lausunto Vaasan sairaanhoitopiirin päätöksestä

Akavan Erityisalat ry ja Käännösalan asiantuntijat KAJ ry ovat 2.2.2012 antaneet lausunnon Vaasan sairaanhoitopiirin päätöksestä ottaa käyttöön kuusi uutta sihteerintointa. Ko. sihteerien ainoana tehtävänä on päätöksen mukaan kääntää epikriisejä ja potilasasiakirjoja.

Liitot ottavat lausunnossa kantaa siihen, että lääketieteellisten tekstien kääntäminen on ammattitaitoa vaativaa erityisalan käännöstyötä, jonka teettäminen henkilöllä, jolla ei ole käännösalan koulutusta ja/tai kokemusta, on erittäin riskialtista. Liitot edellyttävät, että vaativien käännösalan työtehtävien pätevyysedellytyksenä on kääntäjän koulutus riippumatta siitä, millä nimikkeellä työntekijöitä palkataan.

Liitot toteavat myös, että epikriisejä ja potilasasiakirjoja kääntävien sihteerien työtehtävät ovat tosiasiallisesti kääntäjän työtehtäviä. Tämä tulee huomioida näiden sihteerien tehtävien vaativuuden arvioinnissa (TVA) siten, että tehtävien vaativuustaso vastaa kääntäjien työtehtäviä ja tehtävät rinnastetaan palkkauksellisesti kääntäjiin.